Verwachtingen vs. realiteit

在漂亮的桂林。

Posted by Amanda van der Vleuten on Augustus 16, 2018

你们好! In deze blog vertel ik over het leven in Guilin en hoe ik het allemaal heb ervaren in de periode van 5 maanden. Ook vertel ik een beetje over wat je kunt verwachten en wat handige tips. Wil je hierna nog meer weten over het leven in China? Stel dan gerust een vraag!

Vervoersmogelijkheden

In China is het heel comfortabel om te reizen. Zo kun je voor een redelijk laag tarief door China reizen met de trein. Er zijn verschillende treinen waarmee je kunt reizen. De snelste manier is met de high-speed train. Hiermee ben je bijvoorbeeld in ongeveer 3 uur tijd 500 km verder in China. De snelste high-speed trein waar ik in heb gezeten ging wel 300+ km/u. Echter rijden er op bepaalde trajecten geen high-speed train. Dan kun je met de normale trein, die een stuk langzamer rijdt. In deze trein heb je meer opties qua zitplaatsen. Als je normale stoelen bestelt, zit je gezamenlijk met 6 personen langs een tafeltje. Je kunt er ook voor kiezen om op een bunkbed de treinreis te volbrengen. Hier kan je kiezen tussen een hard bed of een bed met een zacht comfortabel matras.

In Guilin heb ik ervaren hoe makkelijk het is om met de bus te reizen. Een ritje kost 2 yuan, dus dat is erg goed te doen. Er rijden veel bussen en deze rijden door de hele stad. Als je geen zin hebt om op een bus te wachten, kan je ook voor minimaal 9 yuan gebruik maken van een taxi. Deze brengt je veilig en snel naar je gewenste bestemming.

In Guilin rijden vrijwel alle scooters op electriciteit, wat erg bevorderlijk is voor de luchtkwaliteit. Deze zijn gemakkelijk op te laden bij een oplaadstation of rechtstreeks in het stopcontact. Wil je liever geen gebruik maken van een scooter, dan is het zeer eenvoudig om een OFO fiets te huren. Er is een OFO app (internationale en chinese versie) die het mogelijk maakt om een fiets van de straat te plukken om deze voor enkele yuan te gebruiken. En het mooie is, wanneer je de fiets weer op slot zet, ben je gelijk klaar en zit je verder nergens aan vast.

De OFO fiets

Het eten

Er is ontzettend veel en divers eten te vinden in China. Ook kent elke regio zijn eigen specialiteiten en gerechten.

Wat ik tijdens mijn minor zeer weinig kon vinden, was brood. Er zijn wel enkele zaakjes die brood verkochten, maar dit was vrij schaars. Een broodje gezond heb ik dus niet kunnen vinden. Courgette heb ik in China niet gegeten, terwijl ik toch heel veel soorten gerechten heb mogen proeven. Wel hebben ze aubergine (die overigens veel lekkerder is dan in Nederland). Kaas is vooralsnog niet vindbaar buiten de Wallmart. Worstenbroodjes, stroopwafels, drop en hagelslag ben ik absoluut niet tegen gekomen. Het goede nieuws daarentegen is, dat er zich al een aantal pizza tentjes hebben gevestigd. Lekker voor als je een keertje westers wilt eten.

Folded pizza

Welke internationale brands ben ik tot nu toe tegengekomen in China?

  • Starbucks
  • McDonald's
  • KFC
  • Burger King
  • Pizzahut
  • Decathlon
  • IKEA (alleen in grotere steden)
  • Nike, Adidas, H&M, en andere kledingwinkels
  • IMAX
  • Wallmart (veel westerse producten)

Hoe krijg je les

In de klassen van niveau 0 wordt de les met engels ondersteund. Bij deze klassen wordt er in het eerste boek vanaf 0 begonnen. Dit is een groot verschil met klas 1, want deze start aan het begin van het 2e boek. Daarvoor heb je al heel wat kennis nodig van basis woorden. De klassen hoger dan niveau 0 worden volledig in het Chinees gegeven.

Wat waren de grootste uitdagingen bij het leren van de Chinese taal

Toen ik net begonnen was met het leren van de Chinese taal, ben ik meerdere keren tegen een punt gelopen dat de taal me een beetje overweldigend werd. Wanneer ik gesprekken voerde, kwam ik niet vooruit. Ik wilde zo graag Chinees kunnen spreken, maar mijn woordenschat was nog veel te beperkt! Mijn advies is, als je ooit tegen zo'n punt loopt, laat het je niet afschrikken en zorg ervoor dat dit juist je een extra drijfveer geeft om nog harder te leren! Dit heb ik destijds gedaan en hierdoor ben ik weer een stap verder gekomen in de richting van mijn doel. Zo heb ik dit in de eerste 4 maanden enkele keren ervaren. Nadat ik mijn laatste examens heb gehad, ben ik echter volop Chinees gaan praten met de locals. Ik zag week na week mijn taalvaardigheid groeien met de woorden die ik had geleerd tijdens de lessen. Na enkele weken begon ik zelfs al in het Chinees te denken!

In de laatste weken...

Nu ik 5 maanden in China heb gewoond, ben ik echt anders tegen dingen aan gaan kijken. Ik kan me nog vrij goed herinneren dat dit avontuur nog moest gaan beginnen en China nog voelde als een ander land dan het vertrouwde Nederland. Het voelde als een droom om in een land ver van Nederland de weg te kennen. Om er voor langere tijd te verblijven en de taal te leren door niet alleen lessen te volgen, maar ook door het dagelijks leven. Ik ben 5 maanden geleden deze reis begonnen, met nog heel weinig kennis over de stad. Alles wat ik ontdekte voelde als een ware ontdekking. We hadden vooraf nauwelijks de mogelijkheid tot spoilers over het leven in Guilin. Dit vond ik uiteindelijk erg fijn. Het feit dat je ergens in stapt waarbij je nog geen idee hebt hoe het leven daar gaat zijn.

Nu zijn we 5 maanden verder en in deze tijd heb ik verschillende reizen gemaakt. Elke keer als ik van een mooie reis in China terugkwam in Guilin, voelde dit als thuiskomen. Home sweet home zeggen ze dan vaak in het westen. Na mijn laatste reis in de buurt van Beijing realiseerde ik me dat ik echt weer thuiskwam na een bucketlistervaring: het bezoeken van de Great Wall of China. Van die ervaring werd ik ontzettend gelukkig, want het was al een wens van me sinds ik nog maar een kind was. Toen ik weer terug kwam en weer door de stad Guilin reed, herkende ik de weg. Ik herkende de weg in het vliegveld (wat natuurlijk allemaal in het Chinees staat aangegeven zonder vertaling in het Engels). Ik weet nog wel de eerste keer op dat vliegveld dat ik niet wist waar ik wat kon vinden en dat ik echt moest zoeken naar hoe het werkte en waar alles was. Maar nu herken ik zelfs de details onderweg. Dit voelde echt als een warm thuiskomen. Echter realiseerde ik me ook dat deze droom bijna voorbij is. Volgende week kom ik alweer terug naar Nederland. Het is weliswaar een leven dat ik achterlaat, of op pauze zet. En ik vind het te leuk om dit achter me te moeten laten.