De eerste dagen

Wegwijs worden in Guilin

Posted by Amanda van der Vleuten on March 24, 2018

Op zaterdagavond hadden we de sleutel gekregen van onze kamer. We gingen er met de lift naartoe. We liepen de kamer in en zagen een veel betere kamer dan we tijdens de vorige bezichtiging hadden gezien. Voor oosterse begrippen is dit vrij luxe. Hier namen we direct genoegen mee. Onderstaand filmpje laat onze kamer zien zoals wij het aantroffen.

Op zondag, de volgende dag, zijn we al het papierwerk gaan regelen. Hier hebben we een hele dag voor moeten uittrekken, omdat ze hier zo lang en vaak pauzes nemen. Alles gebeurt ook analoog, waar dan 1 iemand over gaat. Ondanks deze werkwijze ging het toch vrij soepel. Na veel heen en weer lopen hebben we alle vinkjes op de checklist verzameld en we mochten de documenten gaan inleveren bij de meneer die er over ging. Daarna gingen we boeken regelen, maar geen enkel boek was op voorraad. Dit moest dus nog besteld worden, zodat dit een week later binnen zou komen.

Uitzicht vanaf de kantoren en tegelijk ons lesgebouw.

De eerste lesdagen

Op maandag 5 maart hadden we gelijk onze eerste les. Deze startte om 8.40 en dit was in hetzelfde gebouw als waar wij onze zaken moesten regelen. Tijdens de eerste les Comprehensive leerden we tot 10 te tellen in het Chinees met de Chinese handgebaren erbij. Dit wist ik gelukkig al door de pre-minor die ik in Nederland heb gevolgd hieraan voorafgaand. We hadden de eerste dag maar 1 blokuurtje les. Na deze les zijn we op zoek gegaan naar een fitness-centrum. Na wat zoeken en in het Chinees aan mensen vragen waar een fitness-centrum zou kunnen zitten, hebben we er een gevonden die dichtbij onze campus zit en er vrij netjes uit ziet. Deze zit in een vrij rustig winkelcentrum. Het zag er wel nieuw uit allemaal. De roltrappen stonden niet aan, maar wat doen ze hier nou?

De (rol)trap naar het sportcentrum.

Op de tweede dag hadden we weer 1 blokuur les. Tijdens deze les ging het over Reading/Writing. Dat vind ik super leuk. Daarna ben ik voor het eerst gaan sporten bij deze sportschool. Dit beviel me toch best goed! Wat me wel opviel, was dat alle apparaten een stukje kleiner waren. Daarbij komt ook nog dat het max. gewicht veel lichter is. Bij het deel van de fietsen kon ik naar buiten kijken. Wat gaf dit uitzicht een contrast! Op de daken van de huisjes lagen golfplaten en binnen stonden luxe fitness-fietsen.

In de avond gingen we met z'n 4'en kijken voor een elektrische scooter. Deze beestjes rijden hier heel veel rond en dit is ook, naast de fiets, het enige voertuig waar we op mogen rondrijden in China. We waren een paar tentjes afgegaan, maar nergens hadden ze een goede scooter voor ons. Daarom besloot de eigenaar ons mee te nemen in een Chinese toektoek naar zijn zaak verderop. Ik mocht samen met Lotte op het bankje zitten achter de bestuurder en de rest van het gezelschap op de andere delen van de toektoek. Eenmaal aangekomen zagen we scooters van betere kwaliteit. Dit werd dus een succes.

Hierna stelden de Chinese vriendinnen voor om met z'n allen op Chinese wijze te gaan eten. We zaten in een apart kamertje met een ronde tafel. We hadden heel lekker eten die we met z'n allen deelden. Er lagen ook kippenvoetjes in de pan. Ik besloot om dit gewoon te gaan proberen. Ik kreeg uitleg van een van de Chinese meisjes hoe ik dit het beste kon eten. Je breekt eigenlijk gewoon een kootje van het pootje af met je tanden en dan zorg je ervoor dat de huid van het pootje eraf gaat en met de stokjes leg je het botje weer op je bord. Dit is na wat stoeien gelukt. Ik vond het niet super smaken, maar vies was het ook niet.

Chinese tafel

Op woensdag stonden we weer vroeg op. Dit was de eerste dag met les van 8.40 tot 16.00. We hadden veel soorten vakken en de eerste les bevond zich in ons eigen gebouw. Tijdens het 2e blok kregen we de eerste les Speaking. Tijdens deze les kregen we van de docente Chinese namen. Ze keek naar onze westerse namen en verzon daar een variant op die een goede betekenis heeft. Mijn naam is 范阿曼 geworden. Je spreekt het uit als fàn ā màn. De streepjes geven een indicatie hoe de klank van het woord wordt uitgesproken. Het eerste karakter is hier mijn achternaam en de 2 laatste karakters vormen mijn voornaam. Ik vind de karakters mooi en omdat het zo op mijn naam lijkt, voelde ik me al gauw aangesproken als deze naam werd genoemd.
Tijdens de Comprehensive les kregen we ons eerste dictee. Dit ging aardig goed en zag maar 2 foutjes. Hierdoor kwam voor mezelf goed in kaart wat ik nog niet echt goed beheerste. Op een gegeven moment werd er aan iedereen gevraagd om hun eigen naam op het bord te schrijven. Toen ik mijn voor- en achternaam op het bord schreef, stonden mensen er echt van te kijken dat ik zo'n lange naam heb. We hebben ook Taiwanezen in de klas. Toen zij hun naam in hun eigen taal schreven, zag dat er echt bijzonder uit met al die krullen.

Een van onze leslokalen tijdens het krijgen van nieuwe namen.

In de avond hebben we Guilin City opgezocht. We waren van plan om naar de lokale PizzaHut te gaan. We hadden echt veel zin in pizza. Onderweg was het super mooi om Guilin City by night te zien. Die plek is zo verschillend met de plek waar wij verblijven. Wij zitten in een net wat rustiger deel. In het restaurant heb ik Peking eend pizza besteld. Ik dacht, why not. Maar deze was echt heel lekker! Zouden ze in Nederland moeten doen.. Na het eten zijn we snel terug gegaan naar de campus, want een Chinees vriendinnetje was jarig. Ze hadden tot 10 uur les, dus konden we ze gelijk meeten toen wij terug waren op de campus.

Chinese pekingeend pizza!

Op de laatste schooldag van deze eerste week hadden we weer Speaking les. Tijdens het eerste blok leerden we beter te articuleren in het Chinees en leerden we er wat karakters en zinnen bij. Na dit deel van de les, gingen we met de docent naar buiten om te oefenen met de locals. We moesten een vooraf bedacht zinnetje in het Chinees opdreunen in de hoop dat ze ons konden verstaan. Na deze uitvoering gingen we met de hele klas en de docent eten bij het lokale wonton-restaurantje. Hier kwam de docent een gepensioneerde docent tegen, die ook op de campus woont. Hij sprak echt super goed Engels (dat is vrij zeldzaam hier). Hij scheen vroeger Engelse les te hebben gegeven. We kregen dumplings en wonton soep. Dit was echt bizar lekker. Achteraf bleek dat de oude man ons eten heeft betaald. Dit schijnt bij de cultuur te horen. Ik was super verrast, zo vriendelijk van hem. Na het eten zijn we weer terug gekeerd naar onze dormitory en hebben we onze eerste was gedraaid. Dit was even aankijken, omdat deze apparaten niet ingesteld kunnen worden. Per wasbeurt betaal je 3 kuai en dat moet in de vorm van muntjes die je in speciale automaten moet werpen. Het programma zou 40 minuten gaan duren. Gelukkig kwam de was er enigzins netjes uit. De kleding was niet heel hard en pluizig, maar het is niet zoals je in Nederland gewend bent. Ook het uithangen gaat anders. Hier hangt iedereen hun was in het openbare gebied, aan de railing achter het raam of balkon.

Een wasje in China doe je zo:

In de middag gingen we ping-pongen! Er was een ping-pong plaats tegenover onze dormitory. Hier hebben we met een aantal klasgenootjes gepingpongd. Tijdens het pingpongen kregen we het idee om in het Chinees te gaan tellen hoevaak de bal is gelukt. Dit werkte toch nog verbazingwekkend goed om de Chinese getallen goed in m'n hoofd te krijgen. Na het ping-pongen ben ik met een paar klasgenoten naar een lokale markt geweest. Echt bizar hoeveel ze daar hebben. Tijdens de terugreis liepen we langs het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Dit zag er helemaal niet schoon uit. Ik bedacht me dat je met meer ziektes eruit komt dan dat je erin gaat. In de avond gingen we met onze Nederlandse groep naar Wanda Plaza. Dit is echt een heel groot winkelcentrum, waar ze zelfs een Decathlon hebben! Hier hebben ze gewoon westerse maten (wel beperkt, maar ze zijn er wel).

Wanda Plaza

De volgende dag zijn we in de avond weer terug gegaan naar Wanda Plaza om een film te kijken in die movietheater. Ook hier zit een IMAX zaal. We zijn naar de Engelse versie van Black Panther geweest. Tijdens de film spraken ze gelukkig gewoon Engels en de ondertiteling was in het Chinees. Zo kon ik het toch volgen.

Movie theater

De dagen erna hing er veel smog in de lucht. In China houden ze de "air quality" bij, die ik in een app terug kan vinden. Het record van deze dagen was 220. 0 staat voor schone lucht en hoe hoger het oploopt, hoe vervuilder de lucht is. Het schijnt zo te zijn dat tijdens het Chinees nieuwjaar de teller op 600 heeft gestaan. Ik ben dinsdag lekker gaan rondrijden met mijn scooter om de stad te verkennen. Op die dag vond ik voor het eerst dat ik een mondkapje nodig had. De lucht was te vervuild. Elke dag werd het erger. Je kan het een beetje vergelijken met een paar dagen achter een bus fietsen.

Met mijn geïmproviseerde mondkapje.

Op dinsdag zijn we mee gevraagd door de docent Speaking om weer bij het Wonton restaurantje te gaan eten. Hier hebben we deze keer noodles besteld. Dit waren de eerste noodles die ik echt heel erg lekker vond hier in China. De andere die ik tot nu toe heb gehad bij andere restaurantjes, smaakten naar spaghetti. Tijdens het eten kwam er een Nederlander binnen gelopen. Hij herkende dat wij Nederlands waren, dus sprak hij ons aan. Echt super leuk, want hij is de eerste Nederlander buiten onze groep die we hier zien! Diezelfde avond zijn we naar de lokale masseur gegaan. Dit gaat wel even anders dan in Nederland! Maar het is wel echt goed wat ze doen. Iemand die al goed Chinees sprak, kon het juiste voor ons bestellen, maar voor mij was het een verrassing wat ik zou gaan krijgen. Onze schouders en rug werden gemasseerd toen wij op een bankje zaten. Daarna werden de onderbenen en voeten gedaan. Ze waren een stuk hardhandiger dan we in Nederland gewend zijn. Toch werkte het prima. Ik kwam erachter dat de vrouwelijke masseurs iets zachthandiger zijn, dus het lijkt me geen slecht idee om daar de volgende keer om te vragen.

Binnenkort verschijnt weer een nieuwe editie! 再见!

Selfie tijdens de les die buiten op de campus plaatsvond.